Ήλιος και Δέρμα – ηλιοθεραπεια

Αναμφίβολα το να ζούμε στην ηλιόλουστη Ελλάδα ,είναι ένα σημαντικό προνόμιο. Η έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία είναι ωφέλιμη τόσο για την ψυχική υγεία όσο και για την σωματική. Μας  δίνει την δυνατότητα να παραχθεί η βιταμίνη D. Παρόλα αυτά υπάρχει τεκμηριωμένη συσχέτιση ότι η έκθεση στον ήλιο και η δυσάρεστη εμπειρία ηλιακών εγκαυμάτων προκαλούν αυξημένη συχνότητα καρκίνων του δέρματος και ιδιαίτερα της ιδιαίτερα κακοήθους μορφής που είναι το μελάνωμα

Ο ιατροφιλόσοφος Ιπποκράτης αιώνες πριν υποστήριζε «το προλαμβάνειν μείζον εστί του θεραπεύειν» ,οπότε είναι ιδιαίτερα χρήσιμο να ξεχωρίσουμε τους μύθους από την αλήθεια όσον αφορά την έκθεσή μας στον ήλιο.

Το μαύρισμα είναι υγεία. Ένα βαθύ μαύρισμα μας προστατεύει από τον ήλιο, σαν ένα φυσικό αντιηλιακό.

This is of course a myth. Yes, tanning is the body's own defense against damage caused by ultraviolet (UV) radiation, but tanning on white skin offers a Sun Protection Factor (SPF) of 4. Therefore, no tan is healthy. Light tanning may reduce the risk of burns, but there is still the risk of skin damage. In fact, tanning is not a sign of health, but of skin damage.

-Η υπεριώδης (UV) ακτινοβολία το χειμώνα δεν είναι επικίνδυνη

It's wrong. In general, ultraviolet (UV) radiation is lower during the winter months, but reflection from snow can double total exposure especially at high altitude.

Το τεχνητό μαύρισμα με συσκευές τεχνητού μαυρίσματος (σολάριουμ) είναι ασφαλές.

It's a myth. Artificial tanning devices cause tanning through ultraviolet A (UVA) radiation. UVA, although it tans without causing a sunburn, significantly increases the risk of skin cancer and without a doubt causes photoaging (premature aging of the skin). Also, the tan we get from exposure to these devices does not protect our skin from sunburn when we are exposed to sunlight, because sunburn is caused by ultraviolet B (UVB) radiation.

Κάτω από την σκιά της ομπρέλας είμαστε προστατευμένοι από το ηλιακά εγκαύματα

Είναι μύθος. Oι ακτίνες του ήλιου διαπερνούν την ομπρέλα λιγότερο ή περισσότερο, ανάλογα με το ύφασμα που είναι κατασκευασμένη, αλλά και το χρώμα της. Επίσης, ο ήλιος αντανακλάται στην άμμο και το νερό και άρα μπορεί να μας βρει ακόμα και όταν διαβάζετε εφησυχασμένοι ένα βιβλίο κάτω από την ομπρέλα. Χρειαζόμαστε πάντα συμπληρωματικά μέτρα ηλιοπροστασίας.

Our clothes protect us from the harmful effects of sun exposure.

Is true. Clothing provides the best protection from intense solar radiation. Short sleeve blouses are comparatively better than sleeveless as well as densely woven garments. Prefer dense weaving. If you can see your fingers through the fabric, then the particular garment cannot protect your child from the sun. Cotton T-shirts provide less than 4 to 10 SPF protection. It is also a good idea to wear a wide-brimmed hat and good quality sunglasses (as UV rays are also harmful to the eyes). Today, special clothes for children, including swimwear, are available on the market, with an integrated sun protection index (index up to 50). But we must not forget that wet clothes lose half of the protection they provide (less than 3 SPF) against UV rays.

Πρέπει να αποφεύγουμε την έκθεση στον ήλιο κατά τις μεσημεριανές ώρες?

It's correct. It is wise to avoid direct sun exposure, especially between 11:00 A.M. and 3:00 p.m

Το σταδιακό μαύρισμα μας προστατεύει από την έκθεση στον ήλιο.

It's correct. In general, the rule is that the skin should gradually get used to solar radiation. Skin that has gradually and continuously tanned can withstand UV radiation up to 10 times better than untanned skin. Everyone also needs to know the specific personal protection time that applies to their photograph (combination of skin color and hair color), in other words, the maximum permissible time of sun exposure without protection.

Το αντηλιακό μπορεί να επιδεινώσει την ακμή;

It's a myth. It can only be noticed if we use the wrong sunscreen. Patients with acne on the face and/or back or with oily, acne-prone skin should use special sunscreens. They should avoid very greasy creamy or oily compositions and sunscreens with natural filters. A sunscreen gel or spray with a clear texture is suitable for the body. For the face, a thin-flowing product that will state that it is "oil free" and "non comedogenic", suitable for oily or acne-prone skin, is preferable.

Το μελάνωμα εμφανίζεται μόνο σε μέρη του σώματος που εκτίθονται στον ήλιο;

It's a myth. Melanoma does not always appear on parts of the body that are exposed to the sun. It's a good idea to self-examine our skin often and see our dermatologist if you notice any changes.

The right care of your skin that it should become a daily habit

Healthy skin care habits throughout our lives can reduce the symptoms of skin aging. Do the following:

  • Σαπουνίστε το πρόσωπό σασ με ένα ήπιο – απαλό καθαριστικό και χλιαρό νερό δύο φορές την ημέρα.
  • Pat your skin dry. Do not rub it.
  • Clean your skin from water cells 2 times a week.
  • Apply moisturizer to your skin immediately after a bath or shower.
  • Wear sunscreen every day.
  • If you are a woman and wear make-up, make sure that you leave your skin clean and free of make-up residues at certain times of the day.
  • Do not artificially tan. (tan lotion / tanning bed)
  • Keep your diet healthy and drink plenty of water.
  • Get enough sleep every day.
  • Quit smoking.
  • Avoid stress and anxiety.
  • Check your skin every month for any signs of malignancy.
  • Visit your dermatologist once a year.

Antiaging Treatments

Beyond prevention today there is a wide range of methods to slow down the effects of aging on the skin. See the section aesthetic dermatology for more information on: